Kto potrzebuje profesjonalnych zdjęć nieruchomości ?
W tym artykule postaram się odpowiedzieć na pytanie, dla kogo profesjonalna fotografia nieruchomości jest niezbędna i jakie może przynieść korzyści.
Aby odpowiedzieć na te pytania należy zacząć od określenia, czym jest profesjonalna fotografia nieruchomości.
Wykonując zdjęcia mieszkań i domów spotkasz się z problemami typu:
Zdjęcia wykonane przez profesjonalnego fotografa nieruchomości powinny przezwyciężać te ograniczenia. Charakteryzują je takie parametry:
– są prawidłowo naświetlone. Wnętrza są jasne, ale nie prześwietlone. Na zdjęciach widać to co jest za oknem, nie jest ono wielką jaskrawą plamą. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy z jakiegoś powodu nie chcemy pokazywać tego co jest za oknem.
– Kolory są adekwatnie odwzorowane.
– Zdjęcia są przemyślane i wykonane zgodnie z uprzednio ustalonymi celami, takim jak pokazanie przestrzeni, układu pomieszczeń względem siebie, funkcji, wyposażenia, designu czy klimatu pomieszczenia.
– Każde pomieszczenie jest przedstawione w korzystny sposób, co oznacza umiejętne wykorzystywanie różnych ogniskowych obiektywu tak aby otrzymać możliwie najmniejsze zniekształcenia perspektywy.
– Geometria jest poprawna, czyli zachowane są piony i poziomy.
W celu odtworzenia wyglądu pomieszczenia zdjęcia poddawane są zaawansowanej edycji w programach graficznych. Nawet najlepszy sprzęt nie wykona prawidłowego zdjęcia prosto z aparatu. W pomieszczeniach przeważnie jest zbyt duża rozpiętość pomiędzy światłem i cieniem, dlatego niezbędna jest edycja, która musi pokonać ograniczenia sprzętowe aparatu względem ludzkiego oka.
Zastanów się, dlaczego ubrania, buty, biżuteria, zegarki, telefony, samochody…. wszystkie produkty, które możesz kupić, mają profesjonalne, najwyższej jakości, piękne i kuszące zdjęcia w reklamach?
Zdjęcia mają pokazać najlepsze strony produktu, zachęcić Cię do zakupu, wzbudzić pożądanie, pokazać jakość, wyróżnić na tle setek innych, uzasadnić cenę. To samo dotyczy się zdjęć nieruchomości na sprzedaż, wynajem, przedstawiających wykonane projekty czy zdjęć obiektów komercyjnych wszelkiego rodzaju. Zdjęcia mają sprzedawać.
A więc kto potrzebuje zdjęć nieruchomości.
Inwestorzy, fliperzy, deweloperzy
Jeżeli jesteś Inwestorem, fliperem, lub deweloperem. i wykonałeś remont mieszkania według projektu, zainwestowałeś duże środki w budowę domu, który chcesz sprzedać lub wynająć, Będziesz potrzebował zdjęć najlepszej możliwej jakości.
Będąc Inwestorem zapewne ustaliłeś ambitną cenę sprzedaży, to oczywiste, starasz się uzyskać dobry wynik finansowy. To, jakie zdjęcia będą w Twojej ofercie, zdecyduje o tym ile osób i jak szybko się z Tobą skontaktuje. Zdjęcia muszą wyróżnić Twoją ofertę, przyciągnąć uwagę, pokazać wartość nieruchomości.
Zdjęcia będą bronić Twojej ceny.
Wynajem krótkoterminowy Airbnb, Booking
Jeśli posiadasz apartament na rynku wynajmu krótkoterminowego (Airbnb lub Booking), to Twój sukces jest w pełni zależny od zdjęć.
Ktoś, kto robi rezerwacje Twojego apartamentu, w zasadzie kupuje to co jest na zdjęciach. Przecież nie widzi apartamentu na własne oczy.
Twoim celem jest uzyskanie wyższej ceny i większe obłożenie, tak więc zdjęcia, czyli jedyna reprezentacja Twojego apartamentu, punkt styczny z potencjalnym klientem, muszą być na odpowiednim poziomie.
Agencje nieruchomości.
Agencje nieruchomości potrzebują zdjęć nieruchomości. To oczywista oczywistość. Jednak w praktyce duża część Agencji nie korzysta z usług fotografów.
Agenci wiedzą jakie korzyści stoją za profesjonalnymi zdjęciami. Kłopotem jest to, że większość umów zawieranych z właścicielami mieszkań, to umowy otwarte. Czyli, każda inna Agencja może pośredniczyć w sprzedaży danej nieruchomości.
W takiej sytuacji Agencje nie chcą inwestować w profesjonalne zdjęcia. Niestety jest to niekorzystne zarówno dla agencji, jak i właścicieli sprzedawanej nieruchomości. Z gorszymi materiałami sprzedadzą nieruchomość w niższej cenie i będą ją sprzedawać dłużej.
W przypadku umów na wyłączność sprawa wygląda zupełnie inaczej. Agencje w większości stają na wysokości zadania i oferują właścicielom nieruchomości wykonanie profesjonalnej sesji zdjęciowej.
Poza wszystkimi korzyściami, dotyczącymi sprzedaży, wysoka jakość oferty podnosi prestiż i buduje markę Agencji nieruchomości. Wydatek poniesiony na przygotowanie oferty zwraca się w postaci większych prowizji od sprzedaży i łatwiejszego pozyskiwania nowych klientów.
Projektanci wnętrz i Architekci
Projektanci wnętrz i Architekci po wykonanym zleceniu, wykonują zdjęcia realizacji. Te zdjęcia trafią do portfolio i będą pracowały na kolejne zlecenia, jakie pozyskają. Tak więc jakość tych zdjęć ma kluczowe znaczenie i bezpośrednio przekłada się na rozwój biznesu w tych profesjach.
Jest to rodzaj zdjęć, które wymagają największego nakładu pracy fotografa, ponieważ muszą być bez zarzutu jeśli chodzi o geometrię, zniekształcenia, kadrowanie, odwzorowanie kolorów, głębię ostrości, ostrość, ilość i źródła światła, kompozycję. Wtedy mogą pokazać projekt takim, jakim widział go architekt w swojej wizji.
Prywatni właściciele nieruchomości na sprzedaż lub wynajem
Prywatni właściciele nieruchomości na sprzedaż lub wynajem.
Potrzeba posiadania profesjonalnych zdjęć w ofertach sprzedaży lub wynajmu dla właścicieli prywatnych domów czy mieszkań jest taka sama, jak w przypadku profesjonalistów na rynku nieruchomości.
Prywatni właściciele w znacznej części uważają, że do sprzedaży ich domu nie jest potrzebna profesjonalna fotografia, są przekonani, że ona niewiele zmieni.
A to właśnie w przypadku prywatnych nieruchomości możliwe są do wygenerowania największe różnice w wartości.
Dobrze przygotowana nieruchomość – Home Staging (czasem połączony z odświeżeniem) i profesjonalne zdjęcia, mogą zwiększyć cenę transakcyjną nawet o 20 %. Na pewno jest to możliwe, ale ja bezpiecznie przyjmę, że będzie to 10%.
Przy kwocie 300.000 zł może to być 30.000 zł lub 20% – 60.000 zł
Przy kwocie 2.000.000 zł może to być 200.000 zł lub 20% – 400.000 zł
Nie mówiąc już o tym, że może to przyspieszyć transakcję 2 lub 3 krotnie.
Podsumowanie
Profesjonalna fotografia nieruchomości jest to narzędzie marketingowe, z którego mogą korzystać zarówno profesjonaliści, jak i osoby prywatne. Jest potrzebna również w wielu dziedzinach, których tu nie wymieniłem.
Jako narzędzie marketingowe jest piękna w swej prostocie a zarazem mocna w przekazie.
W przypadku sprzedaży lub wynajmu nieruchomości, fakt, że oferta zawiera wysokiej jakości zdjęcia pokazujące zadbaną nieruchomość, mówi wiele o właścicielu i samej nieruchomości. A ponieważ kwoty transakcyjne w przypadku nieruchomości są znaczne, przekaz wzbudzający zaufanie ma ogromne znaczenie.
Również w przypadku wszelkich obiektów komercyjnych, pokazanie przyszłemu klientowi, jak wygląda firma czy punkt usługowy, oraz jak przedsiębiorca dba o każdy detal, przybliży podjęcie decyzji zakupowej. Ale o tym napiszę w oddzielnym artykule.